Bellen
Woont uw huisarts in een van de genoemde plaatsen of bent u op bezoek in bovengenoemde plaatsen en is er iets dat niet kan wachten tot uw eigen huisarts weer bereikbaar is, dan kunt u bellen met de Regionale Spoedpost Huisartsen Winterswijk : Bel:
Wanneer u belt voor een spoedgeval krijgt u een speciaal voor dit werk opgeleide triagist aan de telefoon. Zij vraagt de volgende informatie:
- Uw naam, adres, telefoonnummer en geboortedatum;
- De naam van uw eigen huisarts;
- Aan de hand van een vast stramien van vragen beoordelen zij de klachten van de patiënt.
- Houdt uw medicatie(lijst) bij de hand.
Voor levensbedreigende situaties is de mogelijkheid om voor de spoed te kiezen of 112 te bellen.
Spoedpost Huisartsen Winterswijk werkt op telefonische afspraak, om ervoor te zorgen dat iedere patiënt de juiste hulp krijgt. Bovendien voorkomt u door vooraf te bellen dat u langer moet wachten. Patiënten die wel eerst hebben gebeld worden namelijk op afspraak geholpen.
Hou altijd uw legitimatie, BSN en medicatieoverzicht bij de hand.
Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Denkt u dat u – of iemand in uw omgeving – in een acute, levensbedreigende situatie verkeert? Bel dan het alarmnummer 112. U wordt rechtstreeks doorverbonden met de meldkamer.
Algemeen
Onder ‘spoed’ verstaan wij een ziekte of letsel dat zo ernstig is dat een eerste onderzoek of behandeling niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.
Is er sprake van een levensbedreigende situatie? Bel dan met het noodnummer 112.
Wanneer u ’s avonds, ’s nachts, in het weekend en/of op feestdagen spoedeisende huisartsenhulp nodig heeft, kunt u terecht bij de Spoedpost Huisartsen in Winterswijk.
Alleen als u een afspraak heeft komt u naar de Spoedpost Huisartsen. Ga dus nooit zomaar zelf naar de post maar zoek eerst telefonisch contact. Dit voorkomt lange wachttijden. Wanneer u naar de Spoedpost Huisartsen komt neem dan uw legitimatiebewijs mee.
Natuurlijk proberen wij u zo goed mogelijk te helpen. Daarom stellen wij uw mening erg op prijs. Als wij het goed doen, maar ook als u vindt dat het beter kan. Als dat het geval is, kunt u het formulier bij de klachtenpagina aan ons versturen.
Medicijnen
Als u medicijnen worden voorgeschreven en u heeft deze direct nodig, kunt u terecht bij de dienstapotheek. Deze is net als de spoedpost huisartsen gevestigd in het Streekziekenhuis Koningin Beatrix.
De dienstapotheek is vanaf 23 uur, de hele nacht gesloten.
Mocht u toch dringend medicatie nodig hebben, wordt dit aan huis bezorgd door een apotheek in Enschede.
Herhalingsrecepten worden uitsluitend uitgeschreven als deze noodzakelijk zijn.
Medicijnen worden meestal vergoed uit de basisverzekering, maar soms moet u een eigen bijdrage betalen voor uw medicijn. Het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen de goedkoopste variant van een medicijn volledig vergoedt.
Let op: de overheid heeft bepaald dat een apotheek extra kosten in rekening mag brengen voor medicijnen die buiten de reguliere openingstijden worden afgehaald. Deze kosten worden verrekend in het bedrag van uw medicatie.
Kosten
De kosten die wij in rekening mogen brengen voor telefonische adviezen, afspraken op het spreekuur en visites zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg Autoriteit. Deze kosten worden vergoed vanuit de basisverzekering.
Per 1 januari 2024 gelden de volgende tarieven:
- Consult: € 130,27
- Visite: € 195,41
- Telefonisch consult: € 35,00
- Herhalingsrecepten: € 35,00
Passant
Een patiënt die niet staat ingeschreven bij één van de huisartsen die deelneemt aan de Spoedpost Huisartsen Oost–Achterhoek wordt een passant genoemd. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die op vakantie zijn. Als een geldig legitimatiebewijs en een verzekeringspas bij u heeft, sturen wij de rekening naar uw zorgverzekeraar. Zo niet, moet u de rekening direct per pin betalen. U kunt deze vervolgens doorsturen naar uw zorgverzekeraar die deze dan met u afhandelt.
Gegevens niet bekend
Zijn uw verzekeringsgegevens onjuist of niet bij ons bekend? Dan ontvangt u per post een rekening. Wanneer u deze met de juiste gegevens aan ons terugstuurt, declareren wij de kosten alsnog bij uw verzekeraar.
Vervoer
Patiënten moeten zelf voor vervoer naar de spoedpost huisartsen zorgen. Dat u geen vervoer heeft is geen geldige reden om de visitearts te sturen. Alleen wanneer u om medische redenen niet naar de spoedpost kunt komen, komt de visitearts bij u thuis.
Kunt u zelf niet autorijden of met het openbaar vervoer? Vraag dan hulp aan een gezinslid, familie, een van uw buren of bekenden, of neem een taxi.
Medische gegevens
Gegevens over de behandeling op de spoedpost huisartsen worden bewaard in een eigen, goed beveiligd systeem. Het gaat daarbij om de klacht, de diagnose en gegevens over de behandeling.
Verder wordt informatie over uw contact met de spoedpost via de computer naar uw huisarts gestuurd, zodat deze op de hoogte is. Deze informatie, het zogenoemde ‘waarneembericht’, wordt toegevoegd aan uw medisch dossier.
Privacy
Uw privacy is belangrijk voor ons. Daarom werken wij volgens de bepalingen in de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Als uw huisarts aangesloten is bij het Landelijk Schakelpunt, kunnen wij medische patiëntgegevens inzien en uitwisselen. Dit gebeurt alleen als u expliciet toestemming heeft gegeven aan uw huisarts of via de website www.ikgeeftoestemming.nl.
De dienstdoende huisarts kan alleen een samenvatting inzien van de belangrijkste gegevens uit uw dossier. Daarin staan de volgende gegevens:
- uw naam en adres;
- de naam van uw zorgverzekeraar;
- de naam van uw huisarts;
- een overzicht van aandoeningen, ziekten of klachten die u hebt (gehad);
- de medicijnen die u zijn voorgeschreven;
- de medicijnen waarvan bekend is dat u ze niet verdraagt;
- informatie over allergieën en andere overgevoeligheden;
- een overzicht van onlangs uitgevoerde onderzoeken en verwijzingen naar specialisten;
- informatie over uw persoonlijke situatie (bijvoorbeeld over een ziek familielid).
Ja, alle gesprekken van mensen die bellen met 085 – 079 1112 van de spoedpost huisartsen, worden automatisch opgenomen. De gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat u belt tot het moment dat de verbinding met de triagist of huisarts wordt verbroken.
De gesprekken worden twee jaar bewaard, waarna ze worden vernietigd. Alleen in het geval van een juridische procedure kan een gesprek langer worden bewaard, namelijk tot het moment waarop een definitief oordeel in de procedure is uitgesproken.
Ja, dat mag. Hieraan zijn wel strikte regels gekoppeld, zowel wettelijk als intern bij de spoedpost zelf. Zo is het opnemen van de gesprekken gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Binnen de Spoedpost Huisartsen Winterswijk gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken.
In beginsel mogen de gesprekken alleen worden beluisterd door de triagist of de arts die het gesprek heeft gevoerd, door de arts die verantwoordelijk is voor de triagist en door de patiënt die heeft gebeld. Opgeslagen gesprekken mogen alleen worden beluisterd in aanwezigheid van de teamleider van de spoedpost of een door haar aangewezen leidinggevende.